انواع پروموشن فروش

پروموشن فروش

پروموشن فروش یکی از مهم ترین عناصر برنامه‌های‌ بازاریابی هستند. پروموشن‌ها ابزارهای انگیزشی کوتاه‌مدتی هستند که با هدف تشویق مشتری برای خرید سریع‌تر یا حجیم‌تری از یک محصول یا خدمت طراحی می‌‌شوند. پروموشن فروش معمولاً یکی از ابزارهای کاربردی مدیران و کارشناسان فروش شرکت‌ها است تا بتوانند در زمان خرید مشتریان، فرایند خرید را تسهیل کنند.

هدف از پروموشن فروش چیست؟

 در واقع بستگی به این دارد که کار شما چیست. اگر به کباب ترکی بهروز نزدیک میدان شیخ بهایی سر زده باشید،‌ با نمونه کباب ترکی به دنبال این است که از او خرید کنید. اگر قصد ثبت نام برای یک دوره رایگان آموزشی دارید در روز معارفه دوره به صورت رایگان اندکی از مفاهیم کلاس را می‌آموزید و با آن چه در کلاس می‌گذرد آشنا می‌شوید تا انتخاب کنید که قصد شرکت در کلاس را دارید یا نه؟

تصمیمات کلیدی در طراحی پروموشن

مشخص کردن اهداف

اهداف به صورت کلی از اهداف بلند مدت برنامه بازاریابی نشأت می‌گیرند و باید در امتداد آن باشند اما در اهداف کوتاه‌مدت مشخص شده می‌توان اهدافی مانند تشویق مشتریان به خرید حجم بیشتر، ترغیب افراد غیرمشتری برای استفاده از محصول ما، ترغیب مشتریان رقبا برای استفاده از محصول ما و … را از اهداف پروموشن فروش دانست. 

انتخاب ابزار پروموشن فروش

ابزار پروموشن خود را میتوانید از میان هر یک از ابزارهای زیر انتخاب نمایید.

تخفیف در قیمت محصول: برخی از رایج ترین این تخفیفات عبارتند از :

  1. تخفیف درصدی : به صورت درصدی از قیمت بیان می شود . تخفیف ۵۰ درصد و بالاتر از آن برای کالاهای قدیمی که به سختی به فروش می رسند کاربرد دارد .
  2. تخفیف قیمتی : در کنار قیمت اصلی کالا ، یک قیمت پیشنهادی نیز ارائه می شود . برای مثال قیمت کالا ۳۰۰ هزار تومان است اما فروشنده روی آن خط می کشد و قیمت ۲۲۰ هزار تومان را در جلوی آن می نویسد . اینگونه کالای تخفیف خورده در ذهن مشتری ارزشمندتر جلوه می کند .
  3. تخفیف مقداری : خرید تعداد بیشتر هر محصول تخفیف بیشتری را به همراه دارد و اینگونه مشتریان تشویق به خرید بیشتر می شوند . این تخفیف می تواند بر مبنای اندازه خرید باشد ، مثلا قیمت صابون ممکن است ۲۰۰۰ تومان باشد اما ۵ عدد صابون را بتوانید با قیمت ۷۵۰۰ تومان بخرید . روش دیگر این نوع تخفیف بر اساس حجم کل سفارشات در یک بازه زمانی مشخص است و از این طریق می توانیم مشتری را به خود وابسته کنیم .
  4. تخفیف مناسبتی : کاهش قیمت به دلیل مناسبت یا رویدادی خاص مثلا عید نوروز .
  5. تخفیف برای معرفی : تخفیف برای کسانی که شما را به دیگران معرفی می کنند . اینگونه می توانید مردم را برای معرفی محصولاتتان به دیگران ترغیب کنید .
  6. تخفیف اولین خرید : برای کسی که برای بار اول از شما خرید می کند تخفیف قائل شوید .
  7. تخفیف معاوضه : کاهش قیمت برای خرید کالای نو در صورت تحویل نوع قدیمی آن کالا . این نوع تخفیف در صنعت خودروسازی رایج است اما در بازار سایر کالاهای بادوام نیز دیده شده است.

هدیه تبلیغاتی

یک راه جذاب پیشبرد فروش دادن هدیه تبلیغاتی یا همان اشانتیون به مشتریان می باشد . اشانتیون چیزی است که لوگو یا نام برند شما بر روی آن چاپ شده و در ازای میزان خرید مشخص به طور رایگان در اختیار مشتری قرار می گیرد .

کوپن تخفیف

می توانید مشتریان را از طریق کوپن های تخفیف تشویق به خرید کنید . راز موفق شدن در این استراتژی ، تعیین محدوده زمانی مشخص برای استفاده از این طرح است ( مثلا ۵ روز ) و تعداد کمی از مردم بتوانند از آن استفاده کنند . این کار به مشتریان حس خاص بودن و فوریت می دهد .

فروش اقساطی

برای کسب و کارهایی که منابع مالی خوبی دارند فروش اقساطی یک روش هوشمندانه در میان انواع روش های پیشبرد فروش و پروموشن است . در این روش مشتریانی که پول کافی برای خرید ندارند می توانند مبلغی را به عنوان پیش پرداخت بدهند و هزینه باقی مانده خرید را طی یک دوره زمانی مشخص ( مثلا ۶ ماه ) با نرخ بهره کم بپردازند .

سمپلینگ

این روش غالبا در صنایع FMCG (کالاهای تند مصرف) و برای عطرها ، صابون ها و حتی مواد غذایی استفاده می شود و روشی خوب برای افزایش آگاهی از محصول است . در این روش نمونه ای از محصول به صورت رایگان برای تست به مشتری داده می شود و در مدت کوتاهی یا در همان لحظه از طریق برقراری یک ارتباط مؤثر با مشتریان و ارائه توضیحات ترغیب کننده در ذهن او ماندگار می شویم .

باندل کردن (بسته ای از چند کالا با یک قیمت)

باندل کردن روشی دیگر در پیشبرد فروش است که در آن ترکیبی از محصولات به قیمت واحد به فروش می رسند . این ترکیب می تواند دو محصول با یک قیمت باشد ( یکی بخر ، دو تا ببر ) و یا دو محصول مرتبط مثلا مسواک و خمیر دندان با قیمتی کمتر از مجموع قیمت آنها باشد. 

 برگزاری مسابقه و قرعه کشی

مسابقه ای راه بیندازید که جایزه اش یکی از محصولات یا خدمات شماست . این کار به افزایش فروش و افزایش محبوبیت کسب و کارتان کمک می کند . مسابقاتتان را می توانید در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کنید .

 نسخه نمایشی یا تستی ( دمو )

احتمالا شما هم نرم افزارهای موبایل و برنامه های آنلاین زیادی دیده اید که پیش از آنکه بخرید حق استفاده رایگان برای دوره زمانی مشخص را دارید . این کار به مشتری فرصت می دهد پیش از خرید با قابلیت های محصول آشنا شود .

برنامه ‌های تکرار خرید

یک نمونه عالی برای معرفی این روش را در شرکت های هواپیمایی می توان مشاهده کرد. این شرکت ها به مشتریانی که بارها و بارها از خدمات شرکت آنها استفاده می کنند مایل های اضافی رایگان در نظر می گیرند . زمانی که برای پرواز بیشتر از این شرکت جایزه می گیرید ، شما دوست دارید که بیشتر از آن برای پرواز استفاده کنید تا مایل های رایگان بیشتری دریافت کنید .

بازاریابی همکاری در فروش ( Affiliate Marketing )

شما می توانید از مردم برای جذب مشتری و پیشبرد فروش محصولتان در ازای پرداخت پورسانت به آن ها کمک بگیرید . شما به آنها پول خواهید داد در صورتی که برای شما فروش به همراه داشته باشند . هر چه تعداد مشتریانی که شخص برای شما فراهم می کند بیشتر باشد پورسانت بیشتری دریافت خواهد کرد.

پروموشن مشترک بین برندی

در این برنامه چند برند محصولات یکدیگر را در یک بسته قرار می‌ٔهند و بدین وسیله از بازار مشتریان یکدیگر بهره‌مند می‌شوند. برای مثال یک برند گوشی با هزینه بسیار کمتری توسط اپراتورهای موبایل به فروش می‌رسد.

گارانتی بازگشت محصول

در این طرح به شما اطمینان داده می‌شود که در صورت وجود هر گونه مشکل در محصول طی یک مدت مشخص، محصول از شما بدون دریافت هیچ هزینه‌ای باز پس گرفته می‌شود.افزایش

طراحی برنامه اجرایی

معمولاً برنامه های پروموشنی با برنامه های تبلیغاتی ترکیب می‌شوند و در قالب یک کمپین در کنار سایر ابزارهای تبلیغاتی ارائه می‌شوند. در برنامه اجرایی ابتدا باید میزان پروموشن مشخص شود که حداقل چه میزان فروشی باید از مسیر این پروموشن حاصل شود تا کمپین موفق باشد. دوم اینکه شرایط حضور مشتریان مشخص شود به معنی مشخص شدن تخفیف همگانی یا گروهی خاص از مشتریان. سوم زمان برنامه. چهارم رسانه معرفی‌کننده تخفیف مشخص شود یعنی در شبکه اجتماعی یا از طریق لیبل یا تراکت یا …. پیام پروموشن به گوش مشتریان برسد. پنجم زمان اجرای پروموشن برای مثال تخفیف به مناسبت خاصی باشد و یا در تقارن با زمان‌های نامناسب سال نباشد. و در نهایت بودجه پروموشن مشخص شود که برای کمپین پروموشن چه هزینه هایی در نظر گرفته می‌شود. این بودجه شامل هزینه های اداری و هزینه تخفیفات لحاظ شده به ازای فروش مورد انتظار.

اجرا و ارزیابی برنامه

لازم است بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، طرح پروموشن فروش اطلاع‌رسانی شده و انجام گیرد. برای اجرا زمان مورد نیاز آماده‌سازی و
همچنین زمان رسیدن به ۹۵ درصد حداقل فروش از زمان های مهم اجرایی هستند. 
اطلاعات فروش، تحقیقات بازار، و بررسی تجربیات مشتریان از جمله ابزارهای مهم ارزیابی کمپین پروموشن فروش هستند. 

Scroll to top